Můj domov
Téma: Můj domov
Ročník: 5.třída
Předměty: Informatika, výtvarná výchova, vlastivěda, čtení
Počet dětí: 20
Délka: 1 den ( 5 vyučovacích hodin )
Místo konání: PC učebna, třída
Pomůcky: Počítač, list nebo kniha s pověstí, kniha Staré pověsti české, pracovní list s křížovkou, čtvrtky, tempery, štětec, pracovní oděv na výtvarnou výchovu, kelímek
Kompetence:
Kompetence k učení – žák vyhledává a třídí informace, pracuje samostatně, má pozitivní vztah k učení
Kompetence komunikativní – žák vytváří smysluplné věty,
Kompetence sociální a personální – spolupracuje jak s učitelem tak dělá práci samostatně, ale i ve skupinách, pomáhá slabším jedincům
Kompetence pracovní – zná chování se na ulici, dodržuje pravidla slušného chování, jak v Pc učebně, tak v klasické třídě
1.-2 hodina Poznáváme místo, kde žijeme
Učitel děti přivítá ve třídě na koberci v kroužku, společně si vyprávějí s dětmi, co prožili o víkendu, kde byli.
Poté se všichni odeberou na procházku- do města, ve kterém se škola nachází, nejprve vyhledávají významná místa, která jsou pro město charakteristická: kašny, kostely, rozhledny, náměstí, významné historické budovy atd. U každé památky učitel pronese 2 minutový proslov, o tom, kdo, kdy, proč zde pobýval. Žákům podává otázky, jak se jim budova líbí? Kolikrát v budově byli? Co v budově viděli, cestou zpátky vyhledávají významné, staré stromy, na pařezech děti počítají, jak byl strom starý. Poté vyhledávají rostliny a povídají si, jak se rostliny jmenují, na co jsou dobré. Poté se opět vrací do školy.
3. hodina: Děti dostaly za úkol přinést si nějakou pověst, které se odehrávala v jejich kraji, spolu s učitelem si pověsti převyprávějí. Jako zpětnou vazbu učitel využil křížovku, kde děti doplnují hlavní postavy z pověstí. Vyžil při konání této činnosti skupinovou práci, v závěru se vyhodnotil vítěz a všichni si zatleskají za dobře odvedenou práci. Vítězná skupinka vybrala pověst, kterou děti přečtou.
4. hodina
Poté děti dostanou velkou čtvrtku, temperami, štětcem a tužkou nakreslí dle své fantazie nějakou bájnou postavu, přidělí ji jméno, vysvětlí pro, kterou oblast je postava typická, co bylo v dávných dobách jejím úkolem. Na papír vypíší její dobré a špatné vlastnosti, přilepí k obrázku. Výtvarná díla poslouží jako výzdoba třídy
5.hodina
Děti ve wordu a v malování vytvoří plánek svého vysněného města. Vytvoří nákres jednotlivých budov, které by chtěli ve svém městě mít.
Poté si děti práci odůvodní, proč zrovna tyto budovy….
Učitel se s dětmi rozloučí, pochválí za skvělou spolupráci, popřeje pěkný zbytek dne